Het is natuurlijk allang geen nieuws meer dat Social Media een steeds grotere rol speelt in onze maatschappij. Hoewel ik als 45-plusser niet opgegroeid ben met Social Media, ben ik vanaf het ‘ontstaan’ wel een enthousiaste gebruiker. Als ik het me goed kan herinneren, was Schoolbank m’n eerste sociale platform. Daarna ben ik met Hyves begonnen en ik moet bekennen dat er vandaag de dag nog maar weinig kanalen zijn waarvoor ik geen account heb aangemaakt.

In deze blogpost van Bloeise staat een mooi overzicht van de ontwikkeling van de diverse Social Media kanalen. Ik vind het niet alleen bijzonder om te zien dat er in relatief korte tijd zoveel online platformen de wereld in gebracht zijn, maar vooral hoe snel deze omarmd worden door het grootste gedeelte van de maatschappij. De laatste jaren worden de diverse sociale media niet alleen gebruikt door mensen die via Twitter laten weten hoe laat ze vanochtend zijn opgestaan of met een Facebook-post aankondigen dat ze zwanger zijn. Ook steeds meer bedrijven zien dat een goede social media strategie een hoop reclame en daardoor nieuwe klanten kan opleveren.

‘Vroeger’ solliciteerde ik via een brief, het liefst handgeschreven met zo’n mooie vulpen. Na 23 keer opnieuw beginnen kon deze brief eindelijk de deur uit, tezamen met je CV, getypt op de typemachine van de buurman. Tegenwoordig wijzig je je status op LinkedIn in ‘beschikbaar’ en maak je via Twitter en Facebook wereldkundig dat je op zoek bent naar een nieuwe baan. Solliciteren doe je via een ‘Solliciteer Nu’-knop onder de vacature, waarna je via WhatsApp wordt uitgenodigd voor een gesprek.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor veel ouderen allemaal niet bij te houden is. Muziek via de computer, geld overmaken via je telefoon, via een schermpje praten met je kleinkinderen aan de andere kant van de oceaan, ga er maar aan staan! Mijn ouders, beide 70 jaar, zijn wel erg bij de tijd wat social media betreft. Ze zijn mijn grootste Facebook- en Instagramfans en de spelletjes Wordfeud die ik met m’n moeder speel, zijn altijd erg fanatiek. Maar als je ouders op leeftijd niet met hun tijd mee kunnen of willen gaan, kan dat natuurlijk voor problemen zorgen.

Sinds ik blog, ben ik nog meer geïnteresseerd geraakt in de diverse sociale media en dan vooral de manier waarop je deze in kunt zetten om je blog of bedrijf te promoten. Bij de LOI ben ik onlangs begonnen met de cursus ‘Social Media’. Erg interessant om me te verdiepen in corporate communicatie en reputatiemanagement. Je bent tenslotte nooit te oud om te leren! Het geleerde probeer ik ook op m’n werk in de praktijk te brengen, waar we bezig zijn met het uitwerken van een social media strategie. Leuk!!

Ik heb niet altijd tijd om me uitgebreid bezig te houden met social media, hoe leuk ik het ook vind. Voor zowel m’n blog als voor mezelf privé heb ik aparte accounts, dit zijn de netwerken die ik dagelijks of in ieder geval heel regelmatig bezoek en gebruik:

Facebook

Facebook bezoek ik elke dag meerdere keren, ik ben tenslotte een vrouw en dus erg nieuwsgierig ;-). M’n persoonlijke account bezoek ik om de status-updates van m’n familie en vrienden te volgen, terwijl ik m’n LINlivin pagina vooral bezoek om de statistieken in de gaten te houden en om te lezen wat m’n mede-bloggers posten.

Instagram

Vanaf 2012 heb ik al een persoonlijke Instagram-account, maar sinds ik 2,5 jaar geleden een account heb aangemaakt voor LINlivin plaats ik nooit meer iets op m’n persoonlijke account. Ik zit er over te denken om dat wel weer te gaan doen en om m’n LINlivin-account alleen te gebruiken voor m’n dagelijkse dosis pinspiration…. Ik ben er nog niet helemaal uit, wordt vervolgd!

Pinterest

Sinds kort heb ik m’n Pinterest-account weer nieuw leven ingeblazen. Dit account heb ik al jaren, maar ik heb het heel lang nauwelijks gebruikt. Ik heb m’n persoonlijke account omgezet in een zakelijke, waardoor je je statistieken kunt bekijken. Ook heb ik m’n borden wat gestructureerd en ik moet bekennen dat ik sindsdien dagelijks toch wel meerdere keren aan het pinnen sla… heerlijk, al die inspiratie!

Twitter

Dit medium moet ik echt nog beter leren kennen. Op dit moment worden mijn blog links en Instagram posts automatisch op m’n Twitter timeline geplaatst, maar verder doe ik hier te weinig mee. Ik moet ook eerlijk zeggen dat het een medium is, dat me te snel gaat. Je kunt natuurlijk nooit alles volgen en de echte top-tweets kom je vanzelf wel weer tegen, maar ik gun mezelf op dit moment te weinig tijd om een top-tweep te worden.

Bloglovin’

Hoewel de meningen verdeeld zijn over het gebruik van deze RSS reader, vind ik het tot nu toe de makkelijkste toepassing om blogs te volgen. Je kunt de blogs die je volgt, onderverdelen in zelf te benoemen categorieën, waardoor het lezen nog makkelijker wordt. Ik probeer elke dag om m’n to read lijstje korter te maken, dit lukt de ene dag beter dan de andere….

LinkedIn

Ik heb op LinkedIn een redelijk netwerk opgebouwd, maar ik moet je zeggen dat ik het niet gebruik. De enige keren dat ik de app open, is als ik een melding krijg dat iemand m’n profiel heeft bekeken of als ik een connectieverzoek ontvangen heb. Wel ben ik er van overtuigd dat dit medium van grote waarde kan zijn als je een baan zoekt.

Verder heb ik nog een Snapchat-account, dat ik niet gebruik en eigenlijk alleen leuk vind om de filters. Youtube gebruik ik wel om af en toe een filmpje te kijken, maar je hoeft niet bang te zijn dat ik ga vloggen, want ik vind mezelf echt verschrikkelijk op beeld en geluid. Of misschien moet ik het daarom juist wel gaan doen…. iets met comfort zone… 😉 Ook heb ik een account op Tumblr en Flickr, die ik beide nauwelijks gebruik, net zoals m’n Foursquare account.

Hoe social media-verslaafd ben jij? Hoe zet jij je sociale kanalen in?

Liefs,

Lin ☘

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *